Werving & Selectie start altijd bij de vacature en de arbeidsmarktanalyse daarvan. Van daaruit kun je de juiste wervingsstrategie bepalen. Hier lees je hoe VIP Recruitment jou daarbij kan helpen.
Als het om Werving & Selectie gaat, zijn er 3 soorten mensen. Actief werkzoekende, latent werkzoekende en niet werkzoekende. Deze laatste groep zit prima op zijn of haar plek en gaat voor een goud weg. Je wilt dus de actief-, en latent werkzoekende bereiken. Ze verschillen wel van elkaar. En daarom hebben ze elk een eigen benaderingswijze nodig. Welke manier voor jouw vacature het best is, hangt af van de arbeidsmarktanalyse. Ik help je daar graag verder mee.
Actief werkzoekenden zijn op jacht naar een baan.
Latent werkzoekenden wachten op een goed aanbod dat hen in beweging zet.
Je vacature staat online en je zoekt snelle, concrete reacties. In dat geval richt je je op de actieve werkzoekende. Dat zijn mensen die nú klaar zijn voor een volgende stap. Ze hebben hun cv klaarliggen en online geplaatst. Ze zijn vrijwel dagelijks op zoek naar die ene vacature. En ze zijn gemotiveerd om snel te starten. Deze doelgroep is kleiner dan de latent werkzoekende en ze reageren sneller, omdat ze snel een andere baan willen.
Actieve werkzoekenden bevinden zich vooral op jobboards zoals Indeed, nationale vacaturebanken en LinkedIn. Om ze te bereiken heb je een goed geschreven vacature nodig die aanspreekt. Die vacature moet op de juiste plekken zichtbaar zijn. Door de inzet van vacaturemarketing, aantrekkelijke titels en een mobielvriendelijke sollicitatie-ervaring. Snelheid in opvolging is cruciaal, omdat deze mensen vaak bij meerdere werkgevers tegelijk in beeld zijn.
Is de doelgroep van actief werkzoekende groot genoeg voor jouw vacature? Dan is een gerichte aanpak op de actieve doelgroep essentieel. Na het (her) schrijven van jouw vacaturetekst, zorg ik voor zichtbaarheid op verschillende jobboards. En ik zoek in de cv-databases van deze jobboards naar mensen die op jouw vacature passen en breng de vacature bij hen onder de aandacht.
Je hebt een sterke vacaturetekst en zichtbaarheid op jobboards en/of LinkedIn. Ondanks dit staat jouw vacature nog steeds open. Als dit het geval is, dan wordt het hoogtijd om latent werkzoekende op de hoogte te brengen van jouw vacature.
Latent werkzoekenden solliciteren niet uit zichzelf, hebben geen cv op Indeed staan, maar staan wél open voor een volgende stap als het aanbod past bij hun wensen. Denk dan aan meer uitdaging, betere werk-privébalans, of simpelweg betere arbeidsvoorwaarden. Deze groep heeft nog een aantal eigenschappen die het benaderen extra interessant maken. Ze zitten niet midden in sollicitatieprocedures bij andere werkgevers. Als ze overstappen, dan is dat een hele bewuste keuze. En ze blijven vaak langer bij een organisatie werken.
Hoe bereik je deze doelgroep? Met gerichte socialmediacampagnes brengen ik jouw vacature onder de aandacht bij de doelgroep van jouw vacature. Wil je vacatures invullen met gemotiveerde kandidaten die je nu nog niet bereikt? Dan is het tijd om je werving te richten op latent werkzoekenden. Ik help je met doelgroepbepaling, sterke content en zichtbare campagnes die resultaat opleveren.
Net als het benoemen van een salaris in een vacaturetekst, vind ik ook dat er geen geheimen over tarieven horen te zijn. Daarom vind je die hieronder. Wel zo prettig.
Heb je een vacature die snel ingevuld moet worden? Dan is het slim om je te richten op actieve werkzoekende professionals die nú klaar zijn voor een volgende stap. Samen starten we met een vacature-intake. We bespreken niet alleen de functie, maar ook de actuele stand van de arbeidsmarkt en het type kandidaat dat je zoekt. Wat maakt jullie organisatie aantrekkelijk? Wat zijn de must-haves? Met die inzichten (her)schrijf ik een heldere, aansprekende vacaturetekst die direct opvalt tussen de rest.
Vervolgens zorg ik voor maximale zichtbaarheid op de juiste jobboards. Tegelijkertijd ga ik actief op zoek naar geschikte kandidaten. Ik benader mensen met het juiste profiel en voer een Telefonische Indruk (TI) uit met geïnteresseerden. Daarin bespreek ik hun ervaring, vaardigheden, motivatie en praktische zaken zoals beschikbaarheid en arbeidsvoorwaarden. Past het profiel bij jouw wensen? Dan ontvang je direct de gegevens en kun je snel een kennismakingsgesprek inplannen. Vind je de juiste persoon voor de functie? Dan is onze missie geslaagd!
Voor deze manier van werven investeer je € 450,- per week, zonder extra kosten bij een succesvolle plaatsing. Je zit nergens aan vast en kunt de opdracht op elk moment stopzetten. Efficiënt, transparant en gericht op kwaliteit.
Ook bij het werven van latent werkzoekende, starten we met een vacature intake. Vervolgens vertaal ik die tekst naar een slimme advertentiecampagne op social media. Daarmee bereiken we precies die mensen die niet aan het solliciteren zijn en wel open staan voor een nieuwe uitdaging. Ze hoeven niet direct een CV of motivatiebrief in te sturen. Eén klik is genoeg om hun interesse kenbaar te maken. Zo verlagen we de drempel, en verhogen we de respons.
Is iemand geïnteresseerd? Dan neem ik persoonlijk contact op voor een korte telefonische kennismaking. Ik breng hun relevante ervaring, vaardigheden en motivatie in kaart. Samen met harde criteria zoals reistijd, salariswensen of beschikbaarheid. Zie ik een goede match? Dan ontvang jij een heldere profielschets van de kandidaat. Zie jij het ook zitten? Dan plannen we samen een kennismaking. En uiteraard begeleid ik je ook in die volgende stap. Nieuwe collega gevonden? Dan is onze missie geslaagd.
Investering
Deze aanpak is transparant en resultaatgericht. Je betaalt alleen volledige bemiddelingskosten als er echt een match is.
©Auteursrecht. Alle rechten voorbehouden.
We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden
Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.